Irány a fékszervíz! Virágnyelven.

Szükséges a fékszervíz, ha…

Rezonál, nyikorog, elhúz, reszel, túl kemény, túl puha… vagy a legrosszabb esetben, nem fog. A fékproblémák számos különböző tünettel jelentkezhetnek. Amennyiben ezek közül bármelyiket észleljük, haladéktalanul keressük fel a legközelebbi fékszervízt. A fék ugyanis a biztonságos közlekedés alapfeltétele. Ha nem megfelelő az alkatrész, akkor nem csak a saját, de a közlekedés további résztvevőinek életét is veszélyeztetjük.  Ezek a tünetek már igen komoly bajt jeleznek, ezért nem halogathatjuk a javítást. A fékrendszer biztosítja számunkra, hogy meg tudjuk állni. Műszakilag ez így történik: kocsik kerekeit úgy fékezzük, hogy a pedál benyomásával a zárt fékrendszerben lévő folyadékban megnöveljük a nyomást. Ez a nyomás csöveken „jut el” a kerekekhez. Arra használjuk, hogy a fékpofákat vagy a féktárcsákat a fékdobhoz, illetve a féktárcsákhoz szorítsuk, így lassítva annak forgását. Ergo mindennek megfelelően kell működni a hatékony fékteljesítmény biztosításához.

Alapvetően minden gyártó tájékoztat minket arról, hogy hány kilóméterenként kell fékbetétet és féktárcsát cserélnünk. A tárcsafékkel szerelt járműveknél a féktárcsák esetén ez nagyjából 80-100000 kilométert jelent, még a fékbetétek élettartama fele ennyi. A dobfék rendszerrel felszerelt járműveknél rendszeres ellenőrzés és karbantartás mellett akár 100-150000 km-t is futhatunk két csere között. A féktárcsák esetében 2 mm kopás a normális, míg a fékbetétek 3 mm-es vastagságig tudják az optimális fékhatást biztosítani. Két évente esedékes az előírt olajcsere. Ezek a számok csak szakszerű szervizelés esetében érvényesek.

Fékszervíz: milyen problémák jelentkezhetnek?

Ha a kormány remeg fékezés közben, annak oka a fékrezonancia. Fékszervíz szükséges, ha ezt tapasztaljuk. Ebben az esetben a fékbetétek hozzáérnek a tárcsához, amelynek egyik oka az lehet, hogy a tárcsák vastagsága különböző. Másrészről az is lehet, hogy túlmelegedés miatt a tárcsák elgörbültek. A problémát egyedül a féktárcsák cseréje oldja meg, és azokkal együtt a fékbetéteket is érdemes a fékszervízben kicseréltetni.

A csikorgó, nyikorgó, súrlódó hangot általában a túlzottan elkopott fékbetétek okozzák. Az akusztikus kopásjelző vagy a fékbetét hátlemez hozzáér a tárcsához, hiányzik vagy megsérült a betétlemez, a fékbetét hátulján található fedőlap, vagy „ragad” a féknyereg. A fékszervízben végzett fékbetétcsere megoldhatja a problémát. Mivel a fékek súrlódásos elven működnek, ezért kopnak is. Kopik a féktárcsa és kopik a betét is. A fékbetétek általában fel vannak szerelve kopásjelzővel. Ha a betét kopása eléri az érzékelőt a műszerfalon megjelenik a fékbetétek kopottságára utaló piktogram, vagy újabb modellekben egy szöveges üzenet is. Ha ilyenünk nekünk nincs, mert esetleg egy régebbi modellt vezetünk, akkor marad a jó öreg fura-hangot-ad ki módszer. Akárhogy is, a gépjármű viselkedése eltér a normálistól, irány a fékszervíz!

Amennyiben az autó fékezéskor félrehúz, elhúz, az azt jelzi, hogy az egyik oldalon a fékbetétek olajjal vagy zsírral szennyezettek, ezért rosszul tapadnak, vagy „ragad” a féknyereg, ezért az egyik oldalon nem tudnak megfelelően működni a fékbetétek. Ellenőrzéssel felderíthető a hiba oka, ehhez keressük fel a legközelebbi szakembert. Ilyenkor az autó kiváltképp balesetveszélyes.

Miért kell fékszervíz, ha túl puha vagy túl kemény a fékpedál?

Többször is hallottam ismerősöktől, hogy puha vagy kemény a fék, de a tényközlésen kívül más nem történt az ügyben. Ez miért baj? Egyrészt laikusként nem látunk bele az autóba, és nem tudjuk, nincs-e valami komolyan probléma a jelenség hátterében. Jelentkezzünk be a fékszervízbe, ha túlságosan erőlködnünk kell ahhoz, hogy lenyomjuk a fékpedált, vagy az nehezen enged vissza. A hibás alkatrész lehet a fékbetét, de a fékrásegítő is. Valamint a féknyereg is „ragadhat”, ezért nem engedi szétválni a fékbetéteket a tárcsától. Az is előfordulhat, hogy nem az adott terhelésnek megfelelő a fékbetét, de az is lehet, hogy különböző minőségű betétek vannak az első és hátsó tengelyeken, és ez miatt nem tudnak szinkronban működni egymással.

Amennyiben pedig túlságosan le kell nyomunk a pedált, vagy az nagyon lágy, szivacsos, akkor is érdemes felkeresni a fékszervízt, mert ennek számos különböző oka lehet. Lehet levegős a fékrendszer, szivároghat a fékfolyadék, felduzzadhattak a tömlők. Dobfék eseték a fékpofák rossz beállítása is okozhatja. http://cool-mobil.hu/fekjavitas-fekfolyadek-csere/ oldalon bejelentkezhetünk ellenőrzésre, cserére, amennyiben ezeket tapasztaljuk. Nem érdemes a fékszervízt halogatni.

Mikor esedékes még a fékszervíz?

Problémát jelez, ha az autó reszelő hangot ad ki. Ez jellemző azoknál a gépjárműveknél, amelyeket időszakosan használunk. A hosszú állás közben vagy a téli időszak alatti a sózás hatására rozsda támadta meg a fékbetétben lévő fémet, mely a féktárcsához érve dörzsölő hangot kiadva pattog le. Ha a jelenség néhány erőteljesebb fékezés hatására sem szűnik, meg akkor irányt a fékszervíz! Ez bizony fékbetétcserére szorul.